Jak powinien wyglądać dobrze zaplanowany proces sprzedaży?

Często zastanawiamy się, dlaczego wybrane przez nas techniki sprzedaży nie przynoszą oczekiwanych efektów. Oferowany produkt zdaje się być dopasowany do potrzeb rynku i budzi duże zainteresowanie. Wyróżnia się na tle konkurencji, ale liczba zgromadzonych leadów nie przekłada się na liczbę zawartych umów. Na jakim etapie został popełniony błąd? Prawdopodobnie w trakcie budowania procesu sprzedażowego. I kontynuowany jest podczas jego realizacji.

Wywrotka w pierwszym kroku.

W momencie startu działań sprzedażowych liczba zapytań ofertowych jest na tyle niska, że budowanie procesu wydaje się nam zbędne, a w konsekwencji zapominamy całkowicie o jego stworzeniu. Jest to błędne podejście i powoduje problemy na każdym kolejnym etapie. Nie rozpoczynaj sprzedaży bez planu!

 

Liczne procesy sprzedażowe, zwłaszcza w branży B2B, nie kończą się sukcesem przy pierwszym kontakcie klienta z produktem/ rozwiązaniem/ usługą. Po pierwsze ważne jest, żeby zadbać o dobre wrażenia klienta jeszcze na etapie marketingowym i konsekwentnie budować pozytywne skojarzenia z marką. Po drugie, zanim rozpoczniesz sprzedaż, zdefiniuj etapy kontaktu z klientem. Jasno nakreśl, kiedy lead staje się dla Ciebie i Twojego biznesu potencjalnym klientem. Określ, jakie materiały otrzyma na danym odcinku ścieżki sprzedażowej. W tej części istotny jest również dobór formy kontaktu oraz jakość dostarczanych materiałów. Zastanów się, czy wysyłane przez Ciebie prezentacje, oferty itd. są zrozumiałe, przejrzyste i czy przekazują informacje ważne z punktu widzenia klienta.

 

Jednak dobrze określone etapy sprzedaży to dopiero początek właściwe prowadzonych działań sprzedażowych. Na ich efektywność wpływa późniejsza konsekwencja i organizacja. Prowadząc kilka procesów jednocześnie, łatwo pogubić się w tym, co i kiedy powinno zostać wysłane. Dlatego najlepiej skorzystać z narzędzi dedykowanych do tego typu działań.

 

W VSoft Insurance Broker w codziennych obowiązkach pomaga panel organizacji pracy. Użytkownik na początku przygody z aplikacją może zdefiniować zadania dla każdego z etapów sprzedaży. Podczas wprowadzania leadu do systemu automatycznie przypisane zostają mu zadania. Użytkownik otrzymuje przypomnienia o każdym kolejnym kroku do wykonania, by sukcesywnie prowadzić lead do końca lejka sprzedażowego, jak również ustalać zadania po transakcji. Rozwiązania tego typu zdecydowanie ułatwiają pracę, a jednoczenie sprawiają, że świadomie prowadzimy potencjalnego klienta przez proces, co podnosi szanse sprzedażowe.

Dobrze zaplanowany proces pozwala nam jasno określać szanse.

Nieważne, czy prowadzisz działalność jednoosobową czy zarządzasz kancelarią brokerską. Podgląd na szanse sprzedażowe pozwala podejmować konkretne decyzje. Jeśli Twój proces prowadzony jest właściwie, zawsze szybko będziesz w stanie uzyskać informacje na temat aktualnej sytuacji i prognoz na przyszłość.

 

Jeśli nie chcesz robić tego ręcznie, skorzystaj z dostępnych narzędzi online. W VIB przy pomocy filtra użytkownicy oraz managerowie mogą sprawdzić, na jakim etapie zakupu są poszczególne leady. Pozwala to na szybką analizę działań, sprawdzenie skuteczności podejmowanych kroków i wyeliminowanie błędów w dowolnym momencie.

 

Ostatnim elementem, na który chcemy zwrócić uwagę podczas budowania procesu sprzedaży, jest grupa docelowa. Każdy typ biznesu wyróżnia się określonymi cechami. Nie zapominaj o tym podczas tworzenia lejka. Dopasuj etapy i zadania pod konkretny segment klientów. Dzięki temu prowadzone przez Ciebie działania będą efektywniejsze, a szybkość przejścia leada przez ścieżkę sprzedażową znacznie szybsza.

 

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w prawidłowym zaplanowaniu poszczególnych etapów lejka sprzedażowego. Jeśli chcesz wiedzieć, jak aplikacja VSoft Insurance Broker pomaga w sprzedaży, wypróbuj 30-dniową darmową wersję systemu lub skontaktuj się z nami, aby bliżej poznać produkt.

Zobacz również

See also